Rekonstrukce elektriky v paneláku

Přestavujete jádro, děláte koupelnu či kuchyni, měníte okna či jen sháníte nový koberec nebo nábytek – podělte se o své zkušenosti. Nákupní poradna, rady pro kutily, tipy a triky. Problémy panelové i jiné výstavby a jejich řešení.

Moderátor: odjinud

Odpovědět
odjinud
Administrátor fóra
Příspěvky: 433
Registrován: sob dub 19, 2008 19:40
Bydliště: na Proseku v paneláku, na Brnkách aspoň v ulici U paneláku :-)

Rekonstrukce elektriky v paneláku

Příspěvek od odjinud » stř kvě 14, 2008 20:43

Pozor - tohle je jen pokus neelektrikáře si utřídit v hlavě pár myšlenek ohledně zadání pro elektrikáře, který by vlastní přestavbu naplánoval v souladu s předpisy a následně udělal. Je to ale dobré trochu znát, aby se člověk nenechal zbytečně ošidit.
---

Proč předělávat v panelovém bytě elektriku?
a.) nesplňuje dnešní bezpečnostní standardy
V době výstavby byly rozvody pochopitelně v souladu s normou, nicméně jaksi podmíněně stylem "potřebujeme to co nejlevněji, udělejte na to normu". V dnešní době by se takto stavět nedalo, nicméně stávající stav v rozporu s předpisy není (protože to odpovídalo době výstavby). To je ale celkem vedlejší, protože tady jde o vaš bezpečnost.

b.) nesplňuje požadavky na vysoký příkon moderních spotřebičů
Jaké el. spotřebiče byly k dispozici v době výstavby a jaký měly příkon (spotřebu)? 1xtelevizor (150W), 1-2x rádio (50W), mixer, el. gril, fen (250W), holicí strojek, vysavač (500W), pračka (2000W), lednice a teplomet v koupelně. To bylo víceméně vše.

Dnes máme navíc: el. varné desky nebo celé sporáky a to i tam, kde je zaveden plyn, mikrovlnky, myčky, varné konvice, kávovary, počítač, několik televizorů, domácí kino... zkrátka je toho spousta a když se toho pustí více najednou, vypadnou pojistky a to je ještě dobře, protoře jinak by vyhořelo vedení v bytě.



Co je konkrétně špatně?

a.) systém rozvodů bez třetího vodiče
V paneláku té doby byl používán systém rozvodů TN-C. Ten pracoval pouze s dvěmi vodiči - "fází" a "nulákem". Třetí, bezpečnostní vodič (onen "kolík" na zástrčkách), se vůbec nevyužíval.

b.) použití hliníkových vodičů místo měděných
Hliníkové vodiče mají jedinou výhodu a to je cena. Jinak vedou hůře el. proud, více se zahřívají, mají kratší životnost a časem v místech ohybů praskají (únava materiálu).

c.) absence chráničů (proti úrazu el. proudem)
To co máte nad u vchodových dvěří u stropu není chránič, ale jističe. Ty jistí vedení samotné, aby nevyhořelo, když zapnete energeticky náročný spotřebič (nebo porouchaný, zkratovaný spotřebič). Před úrazem el. proudem vás nechrání. To dělá právě chránič, který lze buď separátně přidat k jističi nebo lze při rekonstrukci rozvodů dát jistič se zabudovaným chráničem.

Chrániče se často používají jen na některé okruhy, kde hrozí úraz el. proudem nejvíce - koupelna, část kuchyně (typicky mimo ledničku) atd. Není třeba mít pod chráničem všechno.


d.) skoro 40 let starý stav - staré jističe (můžou selhat), rozvodnice, spoje atd.
Dům, kde bydlím, je z roku 1970. Je jasné, že za to dobu se může lecos stát. Jistič není o tom, že vám jde elekřina, ale že také vypne, když má. Funguje vám 100%ně? A neselže?

Dále může být problém se stávajícím vedením. Víte, že v novostavbě se mají rok po instalaci elektřiny všechny šroubované spoje (zásuvky, vypínače, rozvodné krabice, hlavní rozvodnice) dotáhnout? A co v paneláku, kde je staré vedení, navíc z hliníku, který časem praská?...


e.) celková poddimenzovanost rozvodů
El. rozvody v bytech (domech) se dělí na jednotlivé okruhy. V případě paneláku jsou to dva okruhy:
- světelný (stropní svítidla), jistěný jističem 6A
- zásuvkový (zásuvky a vše co do nich dáte), jistěný jističem 10A

Kolik je 10A? Trochu si započítáme:

P (výkon, přikon) = U (napětí) x I (proud)
P = 230 Voltů x 10 Ampér = 2300 Wattů

Takže maximálně lze ze zásuvek současně odebírat 2300W.
Kolik to je v praxi? Nic moc... jedna silnější rychlovarná konvice.
Připočtěte k tomu TV, počítač... a jste na hraně. Zapnete-li k ní ještě třeba pračku nebo vysavač, přetížíte síť a jistič vypadne.

Jak to řešit?
a.) navýšit jistič
b.) přidat další jističe, vytvořit další okruhy a rozdělit celkovou spotřebu mezi ně.

Problém:
a.) na stávající hliníkový rozvod nelze opravdu pustit více jak 10A (2300W), jinak vám vyhoří a s ním případně i celý byt
b.) můžete si sice vytvořit třeba 10 okruhů á 16A s perfektním novým měděným vedením v bytě, ale nezapomínejte na hlavní jistič na chodbě! Ten je jeden a obvykle na 15A. Pokud bude mít doma síť co by sice zvládla 10x 16A, tedy 160A, stejně skončíte na 15A. Je to jako řetěz, který má pevnost právě to nejslabšího článku... takže pak nezbývá, než jít za rozvodnými závody (PRE, a.s.) a požádat! (nelze dělat sami!!!) o navýšení venkovního jističe.

Za navýšení se platí a to 2x. Nejdřív vůbec za povolení od PRE a to 100 Kč za 1A navíc. Tedy když chceme navýšit z 15A na nejbližší vyšší jistič (25A), je to 1000 Kč. Pak platíme firmě, jež má povolení od PRE provést výměnu a za jistič samotný (cca 2000-3000Kč).
Do jističe 25A nám zůstává ještě základní tarif na odběr elekřiny. Pokud bychom chtěli víc, museli bychom přejít i na vyšší tarif.

Dále je možné přejít na třífázový proud. Ten vyžadují některé trouby a varné desky. I zde je třeba změna jističe a platba PRE.



- Na tématu se pracuje. Rád uvítám postřehy lidí "od fochu" nebo ty, jež toto již prováděli. -
odjinud

Odpovědět

Zpět na „Bydlení - úpravy, vylepšení či rekonstrukce bydlení – drobné či velké“